Версія для друку
Понеділок, 14 липня 2014 16:58

Децентралізація влади

Громадське опитування щодо децентралізації влади

Розпорядження голови райдержадміністрації від 30.05.2014 №161 "Про організацію проведення в районі обговорення змін до Конституції України щодо децентралізації державної влади" 

Розпорядження голови райдержадміністрації від 17.06.2014 №178 "Про затвердження персонального складу організаційного комітету з організації обговорення змін до Конституції України щодо децентралізації державної влади"

Роз’яснення щодо змін до Конституції України на реалізацію Реформи місцевого самоврядування та курсу Уряду на децентралізацію влади в Україні

Місцеві громади повинні мати можливість активно розвиватися, вдосконалювати інфраструктуру, заробляти кошти, розпоряджатися ними й ресурсами

Громадськість Волині активно обговорює Концепцію реформування органів місцевого самоврядування

Григорій Пустовіт: Головний месидж реформи: децентралізація, збільшення повноважень місцевих громад, надання можливості регіонам самостійно визначати економічну, соціальну політику

 

Фінансування районних рад новооутворених районів

Експерти з фінансових питань Офісу підтримки реформи з децентралізації при Мінрегіоні підготували коротке роз’яснення про деякі аспекти фінансового забезпечення функціонування районних рад.

Експерти нагадали, що, у зв’язку із змінами адміністративно-територіального устрою України, реорганізація районних рад відбувається з урахуванням положень Закону №1009 «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій». Зокрема, визначено, що районна рада новоутвореного району є правонаступником всього майна, прав та обов’язків районних рад ліквідованих районів.

Експерти звертають увагу, що залишки коштів, які утворилися на кінець бюджетного періоду на рахунках районних бюджетів ліквідованих районів, перераховуються до районного бюджету новоутвореного району та бюджетів територіальних громад з урахуванням цільового призначення таких коштів, особливостей розподілу нерухомого майна.

Окрема методика розподілу залишків відсутня. Тобто перерахування залишків здійснюється до районного бюджету новоутвореного району та бюджетів громад з урахуванням цільового призначення коштів та розподілу майна (наприклад, кошти освітньої субвенції повинні бути перераховані до бюджету громади, у власність якої переходять відповідні заклади освіти і т.п.). Інші кошти (які не підлягають розподілу) залишаються в розпорядженні новоутвореної районної ради. У подальшому, районні ради можуть використовувати вільні залишки коштів районного бюджету у порядку визначеному статтею 14 Бюджетного кодексу, а саме - на здійснення витрат бюджету шляхом внесення змін до рішення про відповідний місцевий бюджет (у даному випадку шляхом внесення змін до рішення про районний бюджет на 2021 рік).

Отже, фінансування видатків, пов’язаних із забезпеченням функціонування районних рад, може здійснюватися за рахунок:

  • джерел надходжень районного бюджету, визначених статтею 641 Бюджетного кодексу.
  • вільних залишків коштів районних бюджетів у порядку визначеному статтею 14 Бюджетного кодексу;
  • трансфертів з інших місцевих бюджетів, які можуть перераховуватися до районного бюджету відповідно до вимог статей 93 та 101 Бюджетного кодексу.

Децентралізація в Україні: процес йде важко, але йде - стаття Deutsche Welle

До кінця року в Україні може з'явитися ще майже 250 нових об’єднаних територіальних громад. Попри скромні результати, експерти називають децентралізацію однією з найуспішніших реформ в Україні, йдеться у статті Deutsche Welle.

Децентралізація - це поняття звучить з вуст українських політиків та чиновників ледь не  щодня. Говорять про перерозподіл повноважень, про створення самодостатніх регіонів, об’єднані територіальні громади. "Реформа децентралізації - це речі пов’язані з конкретною людиною, громадянином, громадою. Її мета - зробити спроможними цих людей нести відповідальність за своє життя, надавши повноваження і ресурси держави на якомога нижчий рівень", - пояснює суть децентралізації координатор проектів Інституту громадянського суспільства Маркіян Дацишин.

В Україні децентралізація задумувалася як глобальна перебудова моделі управління в державі, створення ефективної системи територіальної організації влади відповідно до положень Європейської хартії місцевого самоврядування. Для цього влітку 2015 року президент Петро Порошенко вніс на розгляд Верховної Ради законопроект змін до української конституції щодо децентралізації влади. Під тиском міжнародних партнерів України в документ було внесено одним рядком і пункт про надання особливого статусу окремим районам Донецької та Луганської областей, як того вимагають Мінські домовленості.

Верховна Рада попередньо схвалила цей законопроект. Однак 31 серпня 2015 року мітинг під стінами парламенту проти надання особливого статусу деяким районам на Донбасі переріс у криваві сутички, загинули люди. Після цього депутати відмовились розглядати зміни до конституції в частині децентралізації.

Процес йде важко, але йде

У результаті децентралізації на кінець 2016 року в Україні функціонуватимуть загалом понад 400 територіальних громад,, прогнозують в уряді. Це скромні результати за два роки, адже за попередніми підрахунками в крані може бути сформовано приблизно півтори тисячі об’єднаних громад, каже Маркіян Дацишин з Інституту громадянського суспільства.

"Спланувати, скільки громад захоче об’єднатися, складно, оскільки це ж справа добровільна. Це ініціатива знизу вгору. Люди мають зрозуміти, чому їм вигідно планувати і втілювати в життя самим те, що вони хочуть. Децентралізацією ми просто підштовхуємо їх до соціальної співпраці", - наголошує Дацишин. Він зауважує, що об’єднання в громади йде важко, оскільки багато років до цього комуністичний режим руйнував горизонтальні зв’язки співпраці людей між собою, вибудовуючи чітку вертикальну владу. "Тепер ми відбудовуємо знизу цей соціальний капітал, який має стати фундаментом розвитку України", - каже експерт.

За словами директора Інституту розвитку територій Юрія Ганущака, великі міста поки що не зацікавлені об’єднуватися з іншими населеними пунктами в громаду, оскільки об’єднання - це нові вибори, а відповідно - додаткові витрати, політичний вплив. "Ті, хто зараз при владі у великих містах, не хочуть нічого змінювати. Великі багаті міста не хочуть об’єднуватися з селами-жебраками, які треба буде витягувати", - зазначив в інтерв’ю DW Ганущак. Він впевнений, що ситуація може змінитися, якщо Верховна Рада ухвалить в другому читанні законопроект про спрощене приєднання населених пунктів до вже створених об’єднаних територіальних громад.

Результат є

Нині найбільше об’єднаних територіальних громад створено в Тернопільській області, а саме – 26. На другому місці перебуває Хмельницька область з 22-ма об'єднаними територіальними громадами. "У нас великі громади з бюджетом у 50-60 мільйонів гривень кожна, - сказав у розмові з DW Сергій Яцковський, координатор Хмельницького офісу реформ. - Ці гроші вони вже вклали у водогони, енергозберігаючі технології. І люди всім цим вже користуються та бачать результат. Я вважаю децентралізацію, навіть в такому вигляді, якою вона зараз є - найуспішнішою реформою в країні".

До речі, Хмельницький офіс реформ створений на гроші європейських партнерів України для підтримки реформ з децентралізації. Тут надають консультацію всім, хто хоче об’єднатися у територіальну громаду чи потребує допомоги після об’єднання. "Ми проводимо тренінги для старост, яких обирають в населених пунктах об’єднаних територіальних громадах. Адже староста має бути максимально компетентним, бо саме він реєструє народження, одруження смерть, право на землю. За цими соціальними послугами не потрібно людям тепер їхати в район. Все на місці", - розповідає Яцковський.

Як зауважують експерти, подекуди люди в громадах вражені надзвичайними розмірами фінансових ресурсів, які залишаються в їхніх бюджетах, а також приходять у вигляді субвенцій з держбюджету, і не знають, як правильно розпорядитися фінансами. Тому такі громади потребують ґрунтовного навчання для підготовки проектів з ефективного вкладення коштів в інфраструктуру, яка б допомагала громадам розвиватися.

 

Парламент прийняв за основу законопроект, який дозволяє об’єднаним громадам вчасно отримувати ефективні ресурси 

2 лютого 2016 року Верховна Рада України в першому читанні прийняла проект Закону України № 3390 «Про внесення змін до закону «Про добровільне об’єднання територіальних громад» щодо забезпечення державної підтримки добровільного об’єднання територіальних громад. 

У пояснювальній записці до законопроекту йдеться: «На деяких етапах процесу добровільного об’єднання територіальних громад з тих чи інших причин відбувається певне зволікання, що є перешкодою на шляху до переходу місцевого самоврядування на якісно новий рівень. Зокрема,  органи місцевого самоврядування обласного рівня не завжди своєчасно та раціонально приймають рішень щодо ухвалення Перспективних планів формування спроможних громад».

Щоб уникнути таких ситуацій в майбутньому, автори законопроекту пропонують внести зміни до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад», для надання можливості Кабінету Міністрів України визнавати об’єднані територіальні громади такими, що відповідають Перспективному плану формування територій громад, якщо обласна рада не зробила цього протягом місяця.

Таке вдосконалення правового регулювання затвердження Перспективних планів формування спроможних громад надасть змогу усім спроможним громадам своєчасно отримати ефективне ресурсне забезпечення, йдеться у пояснювальній записці.

Хід обговорення в районі

3 липня працівники райдержадміністрації та районної ради взяли участь у семінарі, в ході якого було обговорено Проект Закону України про внесення змін до Конституції України щодо децентралізації державної влади. З історією творення Основного Закону держави ознайомила присутніх кандидат юридичних наук, доцент Східноєвропейського національного університету Ольга Юхимюк, про необхідність реформування територіально-адміністративного устрою України та перспективи розвитку територій в разі децентралізації владирозповів начальник управління державної служби Головдержслужби України у Волинській області Валентин Малиновський, а порівняльний аналіз діючої Конституції та законопроекту, що передбачає внесення змін до неї, провів кандидат юридичних наук, доцент Східноєвропейського національного університету Володимир Кравчук. Семінар організовано за сприяння Волинського обласного центру перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ і організацій.


27 червня 
в культурно-мистецькому центрі відбулись урочисті збори та святковий концерт колективів аматорського мистецтва до Дня Конституції України “З думою про долю України”. Історичну довідку про творення Основного Закону держави надав присутнім депутат міської ради, заступник директора загальноосвітньої школи №2 Богдан Білик. Він також ознайомив усіх з основними напрямками майбутніх змін, завдяки внесенню яких до Конституції України відбудеться процес децентралізації державної влади. Користуючись нагодою урочистого зібрання до Дня Конституції, голови райдержадміністрації та райради Володимир Савчук та Андрій Оніщук привітали жителів району і з Днем молоді, який святкуватимемо у неділю. Вони вручили Кубки за перемогу у спартакіаді району Зимнівській, Устилузькій та Володимирівській командам відповідно за зайняті ІІІ, ІІ і І місця. А в своїх виступах керівники району бажали кожному особисто -  міцного здоров’я, країні ж - миру та взаєморозуміння, якнайшвидшого завершення бойових дій на сході та благополучного повернення додому військовослужбовців з нашого міста і району.

26 червня на засіданні колегії райдержадміністрації присутні обговорили урядовий Проект змін до Конституції України щодо децентралізації державної влади. Виставку літератури та документів «Конституція України: історія державотворення» представила бібліотекар ЦРБ Тетяна Гричук. Викладка відображала історію формування Основного Закону  держави, починаючи від Конституції Пилипа Орлика і до сьогодення. З проектом змін до Конституції, який розроблений Мінрегіонбудом, учасників засідання ознайомила головний спеціаліст міськрайонного управління юстиції Юлія Гончарук. 

25 червня в ході наради з керівниками установ та закладів культури району було обговорено Проект змін до Конституції України щодо децентралізації державної влади. Головний спеціаліст міськрайонного управління юстиції Юлія Гончарук роз'яснила присутнім основні положення майбутніх змін у територіальному устрої держави, основи формування трирівневої системи влади, принципи діяльності владних інституцій. 

23 червня на нараді директорів у відділі освіти райдержадміністрації було обговорено Проект змін до Конституції України щодо децентралізації державної влади. З основними положеннями Проекту присутніх ознайомила головний спеціаліст Володимир-Волинського міськрайонного управління юстиції Юлія Гончарук. Майбутні зміни територіального устрою та системивлади в Україні, як відомо, торкнуться і мережі закладів соціальної сфери, в тому числі освіти

 

Бюджетна діяльність об’єднаних територіальних громад Волині в І кварталі 2016 року

За підсумками роботи ОТГ в першому кварталі забезпечено значне перевиконання місцевих бюджетів. із об’єднаних громад найбільше перевиконання власних доходів отримав місцевий бюджет смолигівської отг луцького району, чому у значній мірі сприяли додаткові надходження за підсумками річних декларувань.

 

В результаті децентралізації об’єднані громади суттєво збільшили обсяги власних надходжень місцевих бюджетів у співставній податковій базі до першого кварталу 2015 року, загальний додатковий бюджетний ресурс п’яти отг склав 3,1 млн. гривень або 168,9 відсоткових пунктів.

 

 

Проект змін до Конституції України (щодо децентралізації влади) та Концепція реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні:

 

- Презентаційний матеріал "Децентралізація влади. Реформа місцевого самоврядування"

- Презентаційний матеріал "Концепція реформи місцевого самоврядування та проект змін до Конституції України (щодо децентралізації влади)", формат .pdf, 384 КБ

- Роз`яснення щодо змін до Конституції України на реалізацію Реформи місцевого самоврядування та курсу Уряду на децентралізацію влади в Україні

- Порівняльна таблиця до проекту Закону України "Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади)"

- Презентація "Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні", формат .pdf, 6,7 МБ

- Розпорядження Кабінету Міністрів України від 01.04.2014 р. № 333-р "Про схвалення Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні"

Переглядів 66533 Останнє редагування Субота, 16 січня 2021 14:45